به سایت رسمی گروه صنعتی تولیدی کلیک صنعت خوش آمدید!

استاندارد مخزن ذخیره سوخت دفنی

استاندارد مخزن ذخیره سوخت دفنی

استاندارد مخزن ذخیره سوخت دفنی

استاندارد مخزن ذخیره سوخت دفنی، معمولا برای ساخت انواع مخازن سوخت دفنی برای ذخیره گازوئیل، بنزین ، مازوت و نفت مورد استفاه قرار می‌گیرد. از آنجایی که مواد داخل این مخازن از نوع آتش‌زا هستند، پس رعایت اصول نصب و نگهداری این مخازن بسیار حائز اهمیت است . لذا در این مقاله سعی کرده‌ایم به صورت جزئی ولی کاربردی ، درباره استاندارد ساخت این مخازن صحبت کنیم.

در مناطقی که به سوخت دسترسی ندارند و یا در کارگاه‌هایی که سیستم با سوخت خاصی مانند گازوئیل کار می‌کند، برای تامین سوخت مورد نیازشان از مخازن جهت حمل و نقل و نگهداری سوخت استفاده می‌کنند. به این مخازن ، مخزن ذخیره سوخت می‌گویند. این مخازن کاربردهای مختلفی برای پمپ بنزین‌ها، بعضی پلنت‌ها، کارخانه‌ها و … را دارند.

مخزن ذخیره سوخت به دلیل حساسیت بالای کار باید با مواد درجه یک و به صورت استاندارد تولید شده‌باشد. البته برای بالای بردن امنیت و ایمنی مخزن ، پیشنهاد می‌شود با رعایت الزامات، مخزن را به صورت دفنی تولید و نصب گردد.

استاندارد های مخزن ذخیره سوخت دفنی

نکات ویژه و مهمی وجود دارند که رعایت آنها در طراحی تا اجرا مخازن ذخیره دفنی الزامی است. در این قسمت برخی از موارد و الزامات به کاربرده شده در طراحی و ساخت این مخازن را مختصرا توضیح داده‌ایم.

درباره‌ی سوخت‌ها

سوخت ها به دو دسته سبک یا سنگین تقسیم می‌شوند. اگر سوخت مورد نظر برای ذخیره از نوع سنگین باشد پیش بینی فضای گرم کردن در قسمت پایین داخل مخزن باید در نظر گرفته شود.

در مناطقی سیل خیز

اگر مخزن در محلی نصب می‌شود ک به سبب بالا بودن سطح آب های زیر زمینی یا احتمال جریان سیل ، امکان شناور شدن آن وجود داشته باشد باید با مهار کردن مخزن توسط بست های فولادی روی فوندانسیون بتنی یکی پارچه از شناور شدن آن جلوگیری کرد.

ابعاد و اندازه مخازن دفنی

قطر ، طول ، ضخامت ورق ، برحسب گنجایش مورد نیاز ، باید براساس ارقام استاندارد انتخاب میشود. جدول تدوینی، برای مخازنی که در بالای آن بیش از 60 سانتیمتر خاک پرشده باشد تدون گردید. در سایر شرایط مشخصات مخزن باید برای حداکثر بار وارده محاسبه و انتخاب شود.

نصب مخزن زیر ساختمان

  • اگر مخزن زیر ساختمان دفن شود در جایی قرار گیرد که بارهای وارده بر پی های ساختمانهای موجود به مخزن منتقل نشود .
  • هیچ قسمت از مخزن نباید زیر خط 45 درجه که از سطح بار بر پی میگذرد باشد.
  • فاصله مخزن سوخت مدفون در محوطه از دیوار های زیر زمین ساختمان، حوضچه ها ، تاسیسات ساختمان و یا خط محدوده ملک نباید کمتر از متر باشد.
  • روی مخزن باید دست کم به ارتفاع 60 سانتیمتر با خاک پر شود، با آن که پوشش خاک به ضخامت 30 سانتی متر باشد و روی آن به ضخامت 10 سانتیمتر با بتن مسطح پر شود.  اگر مخزن دفنی در محلی نصب میشود که احتمال عبور وسایل نقلیه روی آن باشد پوشش خاک روی مخزن باید دست کم 90 سانتی متر باشد ، با آنکه پوشش خاک به ضخامت 45 سانتیمتر باشد و روی آن به ضخامت 15 سانتی متر با بتن مسطح پر شود.
  • اطراف مخزن باید مواد غیر خورنده ، از قبیل ماسه شسته ، ماسه بادی یا خاک ، در محل ، دست کم به ضخامت 15 سانتیمتر پر شود.
  • سطوح خارجی مخزن باید با پوشش های مقاوم در برابر اثر رطوبت ، خوردنگی خاک محل نصب مخزن ، طبق مشخصات طرح ، حافظت شود . در ضورتی که مشخصاتی ارایه نشده باشد ، مخزن با سه لایه قیر و دو لایه گونی پر میشود .
  • درباره‌ی فضای دسترسی به دریچه آدم رو و لوله‌های رفت و برگشت، برای امکان تخلیه آب احتمالی، طبق جزییات اجرا شود. دهانه خروجی هر لوله تخلیه به بستری از شن و سنگ‌ریزه به حجم دست کم 60 لیتر هدایت شود.
  • درچه آدم رو که به منظور دسترسی به داخل مخزن در روی ن نصب می گردد، باید به قطر دست کم 45 سانتی متر و ترجیحا 60 سانتی متر باشد. این دریچه آدم رو باید با یک سرپوش مناسب و واشر مقاوم در مقابل سوخت مایع داخل مخزن ، با تعداد کافی پیچ . مهره به صورت کاملا درزبند محکم شود و از خروج گازهای داخل مخزن به فضای اطراف جلوگیری شود. مخازن با گنجایش 3000 لیتر و کوچکتر ، ممکن است بدون دریچه آدم رو نصب و تولید شوند.

لوله کشی مخازن ذخیره سوخت دفنی

  • اتصال اجزای لوله کشی که در داخل خاک قرار گیرند و باید از نوع جوشی باشد مگر در نقطه اتصال به مخزن که از نوع فلنجی یا دنده ای باید باشد.
  • به جز لوله هواکش ، سایر لوله های متصل به مخزن مخزن شامل لوله های پر کن ، عمق سنج دستی ، سطح سنج ، کش  برگشت سوخت ، باید در داخل مخزن تا 15 سانتیمتری کف مخزن ادامه یابد. در دهانه هر یک از لوله های مکش سوخت باید یک صافی و سوپاپ یکطرفه نصب میشود.
  • انتهای لوله هواکش باید دست کم تا سه متر بالاتر از کف محوطه ادامه یابد . همچنین باید دارای کلاهک مخصوص مانع ورود آب باران و برف به داخل لوله ها باشد. انتهای لوله هواکش باید دست کم یک متر از هر دهانه بازشو ساختمان فاصله افقی داشته باشد.
  • لوله های هواکش و پر کن باید به سمت مخزن شیب داشته باشد.
  • اندازه نامی لوله هواکش مخزن تا ظرفیت 40000 لیتر DN50 یا 2 اینچ برای مخازن بزرگتر DN80 یا 3 اینچ
  • سایز لوله پرکن مخزن تا ظرفیت 3000 لیتر DN50 یا 2 اینچ و برای مخازن بزرگتر DN80 یا 3 اینچ
  • اندازه لوله عمق سنج دستی DN50
  • دهانه لوله پر کن مخزن و عمق سنج دستی مخزن باید دارای در پوش برنجی کاملا درزبند و دریچه دسترسی قفل شو باشند . فاصله دهانه لوله پرکن مخزن از هر دهانه باز ساختمان در همان تراز یا پایین تر دست کم باید 60 سانتیمتر باشد.
  • تعداد لوله مکش از مخزن به مشعل دیگ باید به تعداد دیگ های مشترک باشد این لوله پس از نصب باید با فشار 4 بار آزمایش شود .
  • در دفن لوله و لوله کشی مخزن سوخت باید حداکثر دقت و احتیاط را به عمل بیاوریم. این امر موجب می‌شود از هرگونه نفوذ آب به داخل مخزن و ورود هوا به لوله مکش جلوگیری شود.

جزئیات نصب مخزن دفنی سوخت مایع

شکل زیر ، مشخصات فنی نصب یک مخزن دفنی سوخت مایع را نشان می‌دهد. به طور کلی ، تمامی نصب و راه اندازی مربوط به مخازن ذخیره دفنی ، باید طبق استاندارد و در شرایط مناسب انجام پذیرد.

جزئیات اجرایی مربوط به نصب مخزن ذخیره دفنی سوخت مایع
جزئیات اجرایی مربوط به نصب مخزن ذخیره دفنی سوخت مایع
  • این نقشه جزئیات دفن مخزن گازوئیل را در نقاطی که سطح آبها زیرزمینی پایین باشد و احتمال شناور شدن مخزن وجود نداشته باشد، نشان می‌دهد.
  • برای دیدن جزئیات اتصال لوله به مخزن به جزئیات C در نقشه شماره 314-01-03 مراجعه شود.
  • برای دیدن یادداشتهای مربوط به دفن مخزن سوخت مایع، به شماره 315-01-05 نگاه کنید.
لوگو تجاری گروه صنعتی کلیک صنعتفروشگاه اینترنتی تجهیزستانشرکت آذر فراز تیلار

2 نظر

  • سلام وقت بخیر، استاندارد رعایت فاصله مخازن سوخت تا مولدهای حرارتی ( دیگ بخار یا بویلر ) چند متر باید باشد. با سپاس

    • سلام و درود خدمت شما! ببینید بسته به اینکه مخزن سوخت از چه نوعی باشه بسیار متفاوت هست! مثلا ما مولد حرارتی هم داریم که در داخل مخزن سوخت جا می‌گیره!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.