به سایت رسمی گروه صنعتی تولیدی کلیک صنعت خوش آمدید!

لولاس هدر چیست و چکار می‌کند؟

لولاس هدر چیست و چکار می‌کند؟

لولاس هدر یکی از تجهیزاتی است که برای بالا بردن بازده حرارتی و هیدرولیکی سیستم‌های گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به عنوان یک ترمز هیدرولیکی برای کنترل جریان سیال اولیه و ثانویه عمل می‌کند. در این مقاله سعی کرده‌ایم در مورد نحوه عملکرد و چیزهایی که باید درباره هیدرولیک سپراتور بدانیم توضیح داده باشیم.

یک نمونه لولاس هدر افقی
یک نمونه لولاس هدر افقی را نشان می‌دهد که با طراحی خاص باعث ایجاد بازده بیشتر می‌شود.

لولاس هدر چگونه عمل می‌کند؟

برای اینکه بدانیم که هیدرولیک سپراتور (Hydraulic Separator) چقدر در ایجاد یک سیستم پایدار با بازده بالاتر تاثیر دارد، ابتدا باید نحوه عملکرد این وسیله را به صورت کامل بدانیم. این وسیله در واقع به عنوان یک پایدار کننده برای سیستم گرمایش مرکزی عمل می‌کند. به این صورت که در سیستم‌های قدیم معمولا یک پمپ یا یک دیگ بزرگتر وجود داشت که تامین گرمای مصرف کننده را تامین می‌کرد.

در سیستم‌های جدید که با لولاس هدر کار می‌کنند، دفعات خاموش روشن شدن پمپ کمتر می‌شود. در واقع ما می‌توانیم از یک پمپ کوچکتر که دائم کار کند استفاده کنیم. همچنین دیگ هم لازم نیست خیلی بزرگتر باشد. می‌تواند از یک دیگ با حداقل ظرفیت استفاده کنیم که به صورت دائم در حال کار باشد. هیدرولیک سپراتور تعادل را بین این دو قسمت به وجود می‌آورد. ویدئوی زیر را به طور کامل تماشا کنید!

نحوه عملکرد لولاس هدر چیست؟

لولاس هدر در واقع مدار اولیه که متصل به سیستم دیگ هست را از مدار ثانویه که مصرف کننده‌های مختلف دارد جدا می‌کند. در مدار اول که دیگ است یک پمپ وجود دارد که دبی آن کاملا مشخص است. در واقع دبی پمپ سمت دیگ باعث این می‌شود که مقدار آب مشخصی همیشه داخل دیگ شود و از آن خارج شود.

هیدرولیک سپراتور در مدار
هیدرولیک سپراتور بین مدار اولیه و ثانویه قرار می‌گیرد. مدار اولیه و ثانویه در واقع پمپ مستقل خود را دارند.

مدار ثانویه یک کلکتور فولادی شامل مصرف کننده‌های مختلف است که با استفاده از پمپ‌های مختلف یا رایز از یکدیگر جدا شده اند. مثلا فرض کنید که دو واحد مسکونی و یک مخزن آبگرم بهداشتی کویل دار در مدار ثانویه وجود داشته باشند. در اینصورت در برخی اوقات تمام مصرف کننده‌ها در حال کارکرد هستند و در برخی موارد ممکن است یک یا دو مصرف کننده در حال مصرف انرژی باشند.

حالات مختلف لولاس هدر
حالات مختلف لولاس هدر یا هیدرولیک سپراتور بسته به اینکه چه مقداری از مصرف کننده‌ها روی کار باشند.

حالت اول: اگر تمام مصرف کننده‌ها در مدار باشند.

اگر تمام مصرف کننده‌ها در حال مصرف انرژی باشند، در اینصورت پمپ مدار ثانویه از حداکثر توان خود برای گردش آب استفاده می‌کند. پمپ مدار اولیه همچنان دبی مشخص خود را دارد. پمپ مدار اولیه طوری انتخاب می‌شود که مقدار گردش آب آن برای مقداری بین کمترین و بیشترین مصرف کاربری داشته باشد. یعنی توان کمتر از پمپ ثانویه!

در اینصورت مقداری از دبی برگشتی از مدار ثانویه وارد دیگ می‌شود و الباقی دوباره به سمت مصرف کننده حرکت می‌کند. دیگ از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کند و چون دبی مدار اولیه مناسب با مقداری کمتر از ظرفیت حداکثری دیگ است می‌تواند افت دمای ایجاد شده را جبران کند. شکل سمت راست بالا!

حالت دوم: سیستم دقیقا به اندازه ظرفیت دیگ مصرف کند!

در اینصورت تمامی ظرفیت خروجی دیگ به صورت دبی خروجی به سمت مصرف کننده‌ها می‌رود. اتفاقی که در این قسمت می‌افتد دقیقا شبیه اتفاقی است که درموتورخانه‌های قدیمی می‌افتاد. یعنی تمام آب به سمت مصرف کننده حرکت می‌کند. در این صورت تلفات ناشی از خاموش و روشن شدن دیگ یا پمپ نداریم.

حالت سوم: اگر تعداد مصرف کننده‌ها کمتر از ظرفیت دیگ باشند.

در این حالت پمپ مدار اولیه می‌تواند کل سیستم را تغذیه کند. به این صورت که پمپ مدار ثانویه خاموش می‌ماند و پمپ مدار اولیه مقدار مشخصی از دبی را به سمت مصرف کننده هدایت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال آپارات ما مراجعه کنید!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.