به سایت رسمی گروه صنعتی تولیدی کلیک صنعت خوش آمدید!

انواع الکترود و کاربردهای آن

انواع الکترود و کاربردهای آن

انواع الکترود و کاربردهای آن چیست؟

 

انواع الکترود و کاربردهای آن را در این مطلب مطالعه کنید!. الکترود جوشکاری چیست؟ یکی از تجهیزات بسیار پر کاربرد می باشد که می توان گفت تمام فرایند جوشکاری را برعهده می گیرد. الکترود یک سیم مفتول با ضخامت های مختلف می باشد. الکترود از یک مغزی و یک پوشش ساخته می شود. این محصول در ضخامت ها و سایز های مختلف تولید می گردد. با توجه به نوع جوشکاری و موادی که جوشکاری میشوند جنس مغز ، پوشش ، ضخامت و مشخصات دیگر آن تغییر می کنند. لایه ای که بعنوان پوشش در روی الکترود قرار می گیرد از جنس فلاکس Flux تولید می گردد.

انواع الکترود و کاربردهای آن در صنعت که نحوه عملکرد آن نشان داده شده است.
انواع الکترود و کاربردهای آن در صنعت که نحوه عملکرد آن نشان داده شده است.

الکترود در دو نوع روکش دار و بدون روکش تولید می گردد. شما می توانید پس از مطالعه این مطلب با انواع الکترود و استفاده آن آشنا شوید. حتی یک مطلب و آموزش جزیی در ارتباط با انواع الکترود و کاربردهای آن می تواند تا حد بسیار زیادی به شما کمک نمایید. 

پوشش انواع الکترود و کاربردهای آن

پوشش‌های مختلف الکترودها بر اساس کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از موارد بسیار مهم در الکترود های روکش دار ضخامت آنها می‌باشد. الکترودها در انواع زیر بر اساس پوشش دسته بندی می شوند :

  • نازک
  • متوسط
  • ضخیم
  • خیلی ضخیم

جنس الکترود ها

یکی از مارد بسیار مهم در انتخاب الکترود، در نظر گرفتن جنس مخصوص آن برای همخوانی با متریال جوشکاری شده است. معمولا الکترود ها در جنس های مختلف برای کاربری های متفاوت تولید و عرضه می گردد:

  • آهنی
  • چدنی
  • آلیاژهای فولادی
  • فولادهای پر کربن
  • فولادهای کم کربن
  • غیر آهنی

الکترود روکش دار

یکی از انواع الکترود ، الکترود روکش دار می باشد. الکترود های روکش دار در جوشکاری های با قوس دستی یا SMAW استفاده می شود. از مهم ترین وظایف روکش الکترود می توان به محافظت از حوضچه مذاب در مقابل گاز هایی مثل اکسیژن و ازت اشاره نمود. سرباره تشکیل شده از روکش الکترود باعث می شود تا پس از سرد شدن جوش ساختار فلز ترد و شکننده نشود.

خود الکترود های روکش دار نیز چند نوع هستند که می توان به انواعی از آنها اشاره کرد:

الکترود سلولزی

می توان گفت بیشتر از 40 % بدنه این الکترود ها را سلولز تشکیل می دهد. گاز های تولید شده از سوختن این محصول می توان به هیدروژن و اکسیژن اشاره نمود. الکترود های سلولزی در استفاده برای پاس ریشه در خطوط انتقال نفت و گاز و سایر سیالات استفاده می شود. سرباره یا گل جوش در هنگام استفاده از این محصولات نازک می باشد. به این الکترود ها ، الکترود های 6010 نیز می گویند.

الکترود روتیلی

الکترود روتیلی به الکترود هایی با پوشش های آهن تیتان دار می گویند. این الکترود ها سرباره نسبتا غلیظی دارند. از موارد کاربری این محصولات در جوشکاری های گوشه ، وضعیت های افقی و سربالایی می باشد. از این محصول در تولید مخازن تحت فشار ، جوشکاری ورق های فولادی و ….. استفاده می شود. بازدهی جوشکاری با این محصولات بازدهی بسیار بالایی دارد. این الکترود ها از نظر نفوذ ، نفوذ متوسطی دارند. سرباره یا گل جوش نسبتا راحت جدا می شود. جوش نسبتا منظمی ایجاد می کند. این الکترود های e6013 نیز نام می گیرند.

الکترود های قلیایی

پوشش این محصولات از جنس فلدسپات ، کربنات کلسیم و فلوراید می باشد. در این محصول سوختن کربنات کلسیم و دی اکسید کربن عمل حفاظت از حوضچه را برعهده دارد. این محصولات در حرارت و دمای پایین از استحکام مناسبی برخوردار می باشد. امکان ترک خوردن در این الکترود ها کمتر از بقیه الکترود ها کمتر است. قوس نرم ، نفوذ مناسب و پاشش کمی دارد. این الکترود ها به e7018 گویند.

نکات ویژه در باره الکترود و کدهای آن

انواع پوشش و رنگ در الکترود ها و کاربردهای آن

الکترود ها در قطر های 2.25 ، 3.25 ، 4 ، 5 میلی متر تولید می شود. الکترود ها معمولا به با یک کد شناخته می شوند که با حرف E شروع می گردد.

2 یا 3 رقم بعد از حرف E نشان دهنده مقاومت کششی جوش بر حسب 1000 پوند بر اینچ مربع می باشد.

دومین عدد از سمت راست نشان دهنده حالت جوشکاری می باشد :

  1. تمام حالات
  2. حالت تخت و افقی
  3. تخت

عدد آخر سمت راست نشان دهنده نوع الکترود بر اساس روپوش و نوع برق می باشد.

نکته مهم در باره الکترودهای مورد استفاده

الکترود های استفاده شده برای مخازن تحت فشار ، موتورخانه و تصفیه خانه که در شرکت کلیک صنعت استفاده می شود از نوع الکترود E6013 است. الکترود E6013 در ضخامت های 2.5 و 3 میلیمتر ، برای جوشکاری فولادهای کم کربن استفاده می‌شود. با توجه به ضخامت قطعه ای که قرار است جوشکاری شود ضخامت الکترود تغییر می‌کند. تمامی محصولاتی که در شرکت کلیک صنعت تولید می‌شوند توسط جوشکاران ماهر مونتاژ و جوشکاری می‌شوند. در صورت نیا به هر گونه تست NDT و گواهینامه تمامی این مدارک قابل ارایه هستند . انواع الکترود و کاربرد آن را بشناسید و تمامی محصولات مورد نظر خود را از فروشگاه تجهیزستان تهیه نمایید.

برای مطالعه بقیه مطالب روی این لینک کلیک کنید!

برای خرید تجهیزات مکانیکی ، روی این لینک کلیک کنید!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.