به سایت رسمی گروه صنعتی تولیدی کلیک صنعت خوش آمدید!

طراحی و ساخت راکتور شیمیایی و دارویی

طراحی و ساخت راکتور شیمیایی و دارویی

طراحی و ساخت راکتور شیمیایی و دارویی

طراحی و ساخت راکتور شیمیایی و دارویی، از جمله خدماتی است که گروه صنعتی کلیک صنعت به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد. این نوع تجهیزات را ، معمولا برای انجام واکنش‌های مختلف در داخل یک محفظه تحت فشار می‌سازند . راکتورها انواع مختلفی دارند . در این مقاله سعی کرده‌ایم ، چند نمونه از راکتورهای مختلف که در صنعت کاربرد دارند را معرفی کنیم . همچنین برای انواع راکتورها ، اجزای مختلف توضیح داده‌ایم.

اجزای محفظه واکنش Reaction Chamber parts

شماتیک اجزای تشکیل دهنده یک راکتور شیمیایی

معمولا راکتورهای نوع batch را ، از یک محفظه واکنش می‌سازند . این تجهیزات ، شامل یک محفظه که به صورت استوانه ساخته می‌شود است . بقیه تجهیزات ، شامل ژاکت ، تجهیزات کنترل ابزار دقیق ، همزن و … بر روی محفظه اصلی قرار می‌گیرند . تمامی این تجهیزات ، در یک سیستم برای کنترل دمای محیط استفاده می‌شوند . کنترل دما ، ایجاد یک شرایط یکنواخت ، کنترل فشار و … از جمله مواردی است که در این سیستم‌ها طراحی می‌شوند. در این به بخش به معرفی برخی قطعات راکتورهای معمولی پرداخت می‌شود.

بدنه اصلی راکتور

بدنه اصلی یا پوسته اصلی راکتور ، معمولا یک محفظه سیلندر شکل است . این محفظه به صورت استوانه ای‌ ساخته می‌شود. همچنین ، در قسمت بالای مخزن ، معمولا یک کلگی فلنج شکل است که قابلیت جدا شدن را دارد . این کار برای این است که در صورت نیاز ، امکان تمیز کردن داخل محفظه واکنش بعد از انجام واکنش وجود داشته باشد. بدنه اصلی می‌تواند از نوع شیشه‌ای یا هر جنس دیگری باشد . معمولا برای راکتورهای فشار بالا امکان اینکه از نوع شیشه‌ای استفاده شود وجود ندارد . ولی برای فشارهای پایین یا اتمسفریک، برای تمیزی داخل سیستم و همچنین دیدن واکنش ، می‌تواند بسیار مفید باشد . در شکل زیر ، یک نمونه از راکتور شیشه‌ای را نشان داده‌ایم.

Glass Reaction Chamber
Glass Reaction Chamber

مجموع همزن یا Blender

برای همگن سازی مواد واکنش در محفظه مورد نظر ، از همزن یا Blender استفاده می‌کنیم. مجموعه همزن ، شامل موتور، سیستم گیربکس و انتقال قدرت ، پروانه‌ها و شافت است. این سیستم را به صورت یکپارچه بر روی درب بالایی راکتور سوار می‌کنیم. پروانه را می‌توانیم به صورت‌های مختلف بسازیم. انتخاب پروانه مورد نظر ، بستگی به این دارد که چه نوع مواد با چه غلظتی به چه شکلی باید مخلوط شوند. در شکل زیر می‌توانید انواع همزن‌های مختلف را مشاهده کنید!

انواع پروانه مورد استفاده در یک راکتور
انواع پروانه مورد استفاده در یک راکتور

مجموعه کنترل و اندازه‌گیری در راکتور

 

طراحی و ساخت راکتور شیمیایی و دارویی به چه منظور صورت می‌گیرد ؟

به طور کلی ، راکتورهای شیمیایی و دارویی ، برای موارد مختلفی طراحی می‌شوند. راکتور در معنای واکنش‌دهنده است . ولی به طور کلی کلمه راکتور در زبان انگلیسی به صورت Reactor Chamber یا محفظه واکنش دهنده استفاده می‌شود. این تجهیزات برای مصارف مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. همچنین این انواع مختلف واکنش که در این محفظه‌ها صورت می‌گیرد ، بسیار در انتخاب روش طراحی و ساخت این تجهیزات حائز اهمیت است.

برای مثال ، یک ظرف ماست به خودی خود یک محفظه واکنش است که در آن واکنش باکتریایی برای تولید ماست از شیر صورت می‌پذیرد . به طور کلی درک درست از واکنش و شرایط آن ، در طراحی یک راکتور بسیار حائز اهمیت است . در این قسمت ، طراحی یک راکتور را با توجه به نقطه نظرهای ترمودینامیکی بررسی می‌کنیم.

شرایط واکنش در راکتورهای شیمیایی

منظور از شرایط واکنش ، ایجاد یک شرایط مناسب برای شروع واکنش و ادامه آن در محفظه واکنش است . برای مثال برای یک سطل ماست ، معمولا آن را در دمای مناسب قرار می‌دهند . همچنین دمای اولیه در سرعت بعد از واکنش و شرایط نهایی بسیار تاثیرگذار است . لذا در این قسمت به برخی از شرایط مختلف که در واکنش بسیار تاثیر است می‌پردازیم .

کنترل دمای واکنش در راکتور شیمیایی

کنترل دمای واکنش در راکتور ، به صورت‌های مختلف انجام می‌شود . برای کنترل دمای یک سیستم ، معمولا یک سنسور اندازه‌گیری از نوع مستغرق یا جداری است . در بین ترموستات‌های مختلف، بیشترین کاربرد را ترموستات مستغرق دارند . که این نوع ترموستات ، معمولا از نوع PT100 یا K است . از لحاظ مکانیزم اندازه‌گیری این دو نوع ترموستات با یکدیگر تفاونت دارند . در شکل زیر دو مدل ترموستات نوع k و نوع PT-100 نشان داده شده‌اند.

سنسور دما در طراحی و ساخت راکتورهای شیمیایی و دارویی
سنسور دما در طراحی و ساخت راکتورهای شیمیایی و دارویی
لوگو تجاری گروه صنعتی کلیک صنعتفروشگاه اینترنتی تجهیزستانشرکت آذر فراز تیلار
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.