به سایت رسمی گروه صنعتی تولیدی کلیک صنعت خوش آمدید!

موتورخانه گرمایشی مرکزی

موتورخانه گرمایشی مرکزی

موتورخانه گرمایشی مرکزی

موتورخانه گرمایشی مرکزی ، از جمله قسمت های مهم یک ساختمان برای تامین انرژی گرمایشی مرود نیاز برای انواع مصرف کننده ها هست. تاسیسات مکانیکی را معمولا قلب تپنده یک ساختمان می‌نامند. معمولا موتورخانه یا اتاق گرمایش ، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در اینجا به بیان آن‌ها می‌پردازیم. در این مقاله به طور مختصر از انواع تجهیزات موجود در موتورخانه گرمایشی سخن گفته شده است.

اجزای موتورخانه گرمایشی مرکزی

موتورخانه مرکزی که برای گرمایش مورد استفاده قرار میگیرد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این اجزا با هماهنگی یکدیگر و با توجه به یک سیستم کنترل مناسب، به طول کلی باعث گرم شده آب و انتقال آن به سمت مصرف کننده‌ها می‌شود. به طور کلی، اجزای یک موتورخانه گرمایشی از موارد ذیل تشکیل شده است:

  • دیگ یا بویلر ( که به صورت چدنی یا فولادی می تواند باشد.)
  • مشعل ( که در واقع وظیفه سوزاندن سوخهت مورد نظر را به عهده دارد)
  • منبع کویل دار یا منبع دوجداره
  • منبع انبساط ( که برای جلوگیری از افزایش فشار حاصل از انبساط آب است)
  • سیستم لوله کشی و شیرآلات ( شامل کلکتور ، پمپ ، لوله و اتصالات)

دیگ یا بویلر در موتورخانه گرمایشی

دیگ یا بویلر وسیله است که با استفاه از سوخت یک سوخت جامد یا مایع یا گاز آب یا روغ داغ تولید میکند تا با وسیله آن بتواند بقیه مصرف کننده ها را تامین کند. دیگ‌ها انواع مختلفی دارد. به صورت کلی ما دو نوع دیگ از نوع تولید قدرت وتولید حرارت داریم. نوع دیگ تولید قدرت ، برای تولید انرژی چرخاندن پره توربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله درباره انواع دیگ‌های فولادی تولید نیرو صحبت نخواهد شد.

به طور کلی، از دیگ های گرمایشی برای تولید گرما برای انواع مصرف کننده ها استفاده می‌شود. دیگ های فولادی، در انواع مختلف برای مشتریان عزیز کاربرد دارد که کلیک صنعت از جمله تولید کننده های این دیگ ها در ایران است.

مشعل یا Burner

یک نوع مشعل گازسوز ساخت شرکت ایران رادیاتور

مشعل از جمله تجهیزات حساس یک موتورخانه است. به طور کلی در قسمت های مختلفی از تاسیسات مکانیکی یا شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی مشعل ها را برای موتورخانه به انواع مختلفی بر اساس نوع سوخت یا نوع عملکرد تقسیم می‌کنند.

منبع کویل دار یا منبع دوجداره موتورخانه

منبع کویل دار یا منبع دو جداره موتورخانه ، از جمله آبگرمکن های غیر مستقیم در موتورخانه گرمایشی هستند. معمولا برای تامین آب گرم بهداشتی یک واحد مسکونی ، تجاری ، اداری یا صنعتی از منابع مختلف گرمایشی کویل دار یا دو جداره استفاده می‌شود. ما در شکل زیر دو نوع منبع دو جداره موتوخانه و منبع کویل دار را آورده ایم.

منبع دوجداره

منبع کویلی ایستاده در موتورخانه گرمایشی مرکزی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.